ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Suomalaisyritykset suuntaavat Latviaan

Latvia on tasaisesti noussut suomalaisten yrittäjien kiinnostuksen kohteeksi – ei vain lähimarkkinana, vaan aidosti kasvun ja innovoinnin kumppanina. Osaava työvoima, strateginen sijainti ja yhä suotuisampi investointiympäristö tekevät Latviasta yhden lupaavimmista kohteista suomalaisyritysten laajentumiselle Baltiaan ja sen ulkopuolelle.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

TECHNICAL ARTICLES

Huipputarkka paikannus tulee massasovelluksiin

Tietoja
Kirjoittanut Peter Fairhurst, u-blox
Julkaistu: 22.11.2018
  • Verkot

Korjausdatan avulla jopa senttimetriluokan tarkkuuteen yltävät paikannusmenetelmät yleistyvät pian myös massasovelluksissa. Tarkkaa paikannusta voidaan silloin tarjota mantereenlaajuisesti miljoonille laitteille. Luotettava tarkkuus riittää myös turvakriittisiin sovelluksiin kuten itseohjautuviin ajoneuvoihin ja lentolaitteisiin.

Artikkelin kirjoittaja Peter Fairhurst toimii u-blox-yhtiön paikannustuotteiden tuotelinjajohtajana.

Tietyn tekniikan menestys riippuu siitä, voidaanko sen avulla ratkaista jokin reaalimaailman ongelma. Hyvä esimerkki on satelliittipohjainen GNSS-paikannus (Global Navigation Satellite System), jonka avulla voidaan osoittaa halutun kohteen sijainti muutaman metrin tarkkuudella ja ratkaista valtavasti jokapäiväiseen elämäämme liittyviä haasteita. Tulevaisuudessa itseohjautuvat ajoneuvot, robotit ja miehittämättömät ilma-alukset (UAV:t ja dronet) vaativat kaikki automatisoitua navigointia, mikä kasvattaa entistäkin tarkempien paikannusjärjestelmien kysyntää.

Huippuluokan tarkkuuteen yltävä GNSS ei sinänsä ole mikään uusi järjestelmä, sillä erikoistuneilla markkinasektoreilla tämänkaltaisia järjestelmiä on käytetty jo toistakymmentä vuotta. Nämä perinteiset ratkaisut eivät kuitenkaan sellaisenaan sovellu itsenäisesti ohjautuviin ajoneuvoihin tai muihin valtavirran käyttökohteisiin. Sen lisäksi että laitteet ovat kookkaita, painavia ja kalliitta, perinteiset huipputarkat GNSS-järjestelmät eivät skaalaudu. Tämä on kriittinen puute, kun mietitään näiden paikannustoimintojen soveltamista lähiaikoina esimerkiksi kaikkiin autoihin.

Näiden haasteiden voittamiseen on näköpiirissä kaksi toisiaan täydentävää tekijää: GNSS-laitteiden uusi sukupolvi ja uudentyyppiset korjausdatapalvelut. Nämä kaksi avaintekijää yhdessä antavat mahdollisuuden entistä halvempiin huipputarkkoihin GNSS-ratkaisuihin kompaktissa koossa. Ratkaisut ovat myös skaalautuvia ja siten valmiita massamarkkinoille.

Perinteisen paikannuksen puutteet

Korjausdata on pitkään ollut keskeinen tekijä suureen tarkkuuteen yltävissä GNSS-palveluissa. Perinteisissä sovelluksissa käyttäjän paikannuslaite ilmaisee likimääräisen sijaintinsa ja lähettää nämä tiedot korjauspalvelun tarjoajalle. Tämä taas hyödyntää tukiasemien muodostamaa verkkoa GNSS-virheiden määrittämiseen vertaamalla satelliittisignaaleista laskettuja lukemia tukiasemien tunnettuihin paikkakoordinaatteihin.

Korjauspalvelun tarjoaja käyttää sitten näitä tuloksia sijainnin perusteella räätälöityjen korjaustietojen lähettämiseen käyttäjän paikannuslaitteelle. Tällä tekniikalla on onnistuttu tarjoamaan senttimetrien tarkkuuteen yltävää paikannuspalvelua muun muassa maanmittauksen, maanviljelyn ja koneidenohjauksen hyödyksi, mutta järjestelmien erittäin korkeat vuosikustannukset (jopa 1000 euroa laitetta kohti) ovat rajanneet käytön ainoastaan erikoistuneille markkinoille.

Lisäksi perinteiset korjausdatapalvelut toimivat tyypillisesti vain yhdessä maassa tai jopa pienemmällä alueella. Vaikkei tämä ehkä olekaan merkittävä ongelma joillekin sovelluksille (kuten paikalliselle maataloudelle), on myös muita käyttökohteita, joille rajallinen toiminta-alue on hyvin suuri ongelma.

Ajatellaan vaikka käyttäjää, jonka on matkustettava säännöllisesti täysin (tai puoliksi) itseohjautuvalla ajoneuvolla edestakaisin valtionrajan tai kansallisen aluerajan yli. Tai tehtävä kartoitustyötä etäohjatun UAV-lentolaitteen avulla jossain toisessa maassa. Silloin suurella tarkkuudella tapahtuvan paikannuskyvyn ylläpitäminen vaatisi todennäköisesti verkkovierailusopimuksia ja muita ylimääräisiä kustannuksia.

Toinen näihin perinteisiin palveluihin liittyvä ongelma on skaalautuvuus. Palvelut käyttävät kaksisuuntaista matkapuhelinverkon dataliikennettä tietojen siirtämiseen edestakaisin käyttäjän laitteen ja korjausdatan toimittajan välillä. Vaikka tämä vielä toimii laitetiheyden ollessa suhteellisen alhainen, nykyisten matkapuhelinverkkojen infrastruktuuri joutuu ponnistelemaan yltääkseen vaadittuun luottamustasoon, kun korjausdataa palveluntarjoajilta pyytävien laitteiden lukumäärä kasvaa tuhansiin tai jopa miljooniin. Tätä taas ei voida hyväksyä varsinkaan turvakriittisissä sovelluksissa, joissa korjausdatapalvelun käyttömahdollisuuden menettäminen saattaa vaarantaa jopa ihmishenkiä.

Uutta palvelua kehitetään

Asetelma on kuitenkin muuttumassa, kun uuden sukupolven GNSS-korjauspalvelut kykenevät voittamaan nämä ongelmat. Osittain ongelmista päästään eroon, kun asiakaslaitteen ja korjauspalvelun välille ei enää tarvita kaksisuuntaista dataliikennettä.

Sen sijaan että kullekin laitteelle lähetettäisiin sen omaan sijaintiin perustuvat GNSS-korjaustiedot, uuden sukupolven palvelut tuottavat reaaliaikaisen mallinnuksen koko alueen olennaisista paikannusvirheistä. Tämä data lähetetään satelliittien ja/tai netin välityksellä asiakkaiden laitteiden poimittavaksi. Uuden sukupolven GNSS-korjauspalvelujen tärkeä lisäominaisuus on SSR-teknologian (State Space Representation) hyödyntäminen.

Tämä lähestymistapa, jossa mallinnettu reaaliaikainen GNSS-virhedata lähetetään kaikille alueen laitteille – sen sijaan että ylläpidettäisiin kaksisuuntaista datayhteyttä erikseen jokaiseen laitteeseen – avaa ovet suureen tarkkuuteen yltävien GNSS-paikannussovellusten massamarkkinoille. Samalla se myös heikentää aiemmin mainittujen kalliiden erikoispalvelujen liiketoimintamallia.

Japani on toiminut edelläkävijänä GNSS-virhedatan lähettämisessä hyödyntämällä QZSS-satelliittiverkkonsa L6-signaalia ja osoittanut, että tämä lähestymistapa sopii paikannussovellusten valtavirtaan. Vaikka tekniikka on saatavissa tällä hetkellä ainoastaan Japanissa, luotu CLAS-palvelu (Centimeter Level Augmentation Service) on herättänyt laajaa kiinnostusta muun muassa autoteollisuudessa, maataloudessa ja koneidenohjaukseen erikoistuneissa yrityksissä. Esimerkiksi Mitsubishi Electric on jo käyttänyt CLAS-palvelua testatessaan itseohjautuvia ajoneuvoja kenttäkokeissa.

Kiinassa Qianxun SI (Qianxun Spatial Intelligence Inc.) on puolestaan toisenlaisen teknologian edelläkävijä. Tietojen lähettämisen sijaan Qianxun SI hyödyntää järjestelmässään käyttäjien liittämistä GNSS-referenssitukiasemiin. Näin perinteisen paikannustekniikan suorituskyvyn ja sovellusmahdollisuuksien rajoja on voitu laajentaa.

Kiinalainen järjestelmä tarjoaa räätälöityjä korjausdatapalveluja asiakkaille, joita voivat olla yksityiset ihmiset, järjestelmien suunnittelijat ja OEM-laitevalmistajat. Vaikka järjestelmä on menestynyt Kiinassa, tämä lähestymistapa ei ole yhtä houkutteleva maailmanlaajuisesti tuotteitaan myyvien OEM-valmistajien näkökulmasta, sillä se vaatii asiakkaiden itse järjestävän oman paikallisen GNSS-korjausdatansa.

Toinen tärkeä edistysaskel on ollut monikaistaisten GNSS-vastaanottimien yleistyminen. Tämä parantaa paikannustarkkuutta stand alone -käytössä ja tarjoaa siten entistä parempia käyttäjäkokemuksia monissa erityyppisissä sovelluskohteissa. Usealla taajuuskaistalla toimivat vastaanottimetkaan eivät silti yllä senttimetrien tasoiseen tarkkuuteen, jota esimerkiksi liikkuvien robottien ja itseohjautuvien ajoneuvojen käyttäminen vaatii. Näitä laitteita on aina täydennettävä jonkinlaisella korjausdatapalvelulla.

GNSS-korjaustiedot koko maanosasta

Erityisesti Euroopassa, missä on paljon maidenvälisiä rajoja ylittävää matkailu- ja liiketoimintaa, koko mantereen kattavien GNSS-korjauspalvelujen tuoma helppous tarjoaisi valtavasti lisäarvoa. Esimerkiksi Boschin, Geo++:n, Mitsubishi Electricin ja u-bloxin äskettäin perustama yhteisyritys Sapcorda kehittää seuraavan sukupolven GNSS-korjauspalvelua, joka kattaa Euroopan ja Yhdysvaltojen mantereet kokonaan japanilaisten luoman esimerkin pohjalta.

Sapcorda lähettää dataa mantereenlaajuisesti suoraan matkapuhelinverkkojen kautta käyttämättä lainkaan satelliittilinkkejä lähetysten releointiin. Käyttäjät eivät myöskään ole sidottuja mihinkään tiettyyn GNSS-valmistajaan. Dataa jaetaan avoimessa formaatissa niin, että laitteiden valmistajat voivat kehittää täsmälleen sellaisia laiteratkaisuja, joita asiakkaat haluavat.

Pääsy GNSS-korjauspalveluihin mantereenlaajuisesti antaa mahdollisuuden hyödyntää suureen tarkkuuteen yltävää paikannustekniikkaa käyttösovellusten valtavirtaan ja tukea muun muassa IoT-sovelluksia, etäohjattavia lentolaitteita sekä täysin (tai puoliksi) itseohjautuvia ajoneuvoja.

Ratkaisuja muihin haasteisiin

Massamarkkinoille suunnatut huipputarkat GNSS-korjauspalvelut ovat edelleen melko uutta erilaisine liiketoimintamalleineen ja toimittajineen. Esimerkiksi Trimblen tarjoama palvelu ei käytä avointa korjausdatan formaattia ja sen jakama data on yhteensopivaa ainoastaan yhtiön omien GNSS-vastaanottimien kanssa.

Etuna on se, että Trimble voi tarjota asiakkailleen täysin integroidun ja saumattoman ratkaisun, joka on täydellisesti yhteensopiva yhtiön koko tuotevalikoiman kanssa (alueilla joilla on hyvä kattavuus). Maantieteellisesti laajemmille alueille tähtäävien OEM-valmistajien kannattaa kuitenkin puntaroida maailmanlaajuisen kattavuuden tuomia etuja, joita taas tarjoaa joukko avointa dataformaattia käyttäviä korjausdatan toimittajia.

Kuten aiemmin todettiin, suurta tarkkuutta vaativissa turvakriittisissä sovelluksissa käytettävän korjausdatapalvelun tulee aina olla tehtävänsä mukaisella tasolla. Tämä tarkoittaa sitä, että datanlähetys ei saa juuttua ruuhkaan, kun matkapuhelinverkko alkaa täyttyä käyttäjistä. Tätä varten u-blox on tehnyt yhteistyötä alan 3GPP-yhteisön kanssa asianmukaisten standardien luomiseksi. Näiden määritysten avulla voitaisiin varmistaa, että käyttäjille tarjottava palvelu täyttää kaikki sopimukset vaadittavasta palvelutasosta. 

Vaikka sekä Kiinassa että Japanissa on käytössä maan kattava paikannusjärjestelmä, Sapcorda on ensimmäinen kokonaiseen maanosaan huipputarkkaa paikannuspalvelua tarjoava yritys. Jos siitä tulee menestys, kyseessä on ensimmäinen järjestelmä, joka kykenee ratkaisemaan eri maiden rajojen ja paikallisten matkapuhelinoperaattorien tuomat haasteet. Toistaiseksi on vielä epäselvää, miten nykyiset korjauspalvelujen tarjoajat tulevat reagoimaan uuteen palvelumuotoon.

Asiakastyytyväisyys ennen muuta

Jotta suureen tarkkuuteen yltävät GNSS-palvelut voisivat yleistyä valtavirran sovelluksissa, niiden on laajan kattavuuden ja avoimuuden lisäksi helpotettava innovointia ja lavennettava toimintojensa houkuttelevuutta tarjoamalla mahdollisuuksia kapeiden erikoissektorien vaatimiin erityisominaisuuksiin. Kuten muillakin teollisuudenaloilla asiakkaan tyytyväisyys käy kaiken muun edelle, jos vain teknologia kykenee täyttämään kaikki vaatimukset.

Valtioiden välisten rajojen ja maiden sisäisten aluerajojen sekä ristiriitaisten määräysten aiheuttama monimutkaisuus ei saa näkyä loppukäyttäjille, ja ilmenevät ongelmat on kyettävä siirtämän asiakkailta palveluntarjoajille. Näin menetellään jo joillakin alueilla, joilla laitevalmistajat tekevät yhteistyötä korjausdatan tarjoajien kanssa ja mahdollistavat näin palvelun aiheuttamien kustannusten sisällyttämisen loppukäyttäjän maksamiin laitekustannuksiin.

Paikannuksen vallankumous

Sen lisäksi että GNSS-palveluilla voidaan tukea joitakin kehitettäviä automaattisia navigointiratkaisuja, suureen tarkkuuteen yltävät uuden sukupolven GNSS-palvelut tuovat mukanaan järisyttäviä muutoksia koko teollisuusalalle. Sveitsiläinen u-blox-yhtiö on sitoutunut toteuttamaan oman osuutensa tämän ekosysteemin muodostamisessa. Yhtiön osaomistus Sapcordasta osoittaa halua tarjota avoimia, luotettavia ja tarkkoja paikannuspalveluja. Tarkoitus on myös aktiivisesti alentaa paikannusjärjestelmien kokonaiskustannuksia GNSS-laitteiden massamarkkinoille suunnatulla kattavalla tuotevalikoimalla.

Erittäin suureen tarkkuuteen yltävän GNSS-teknologian yleistyminen yhdistettynä massamarkkinoille suunnattuihin liiketoimintamalleihin merkitsee sitä, että tulevat vuodet ovat tällä alueella erittäin jännittäviä. Nykyistä markkinatilannetta sekoittamalla tämä uusi teknologia tulee tarjoamaan paljon uusia mahdollisuuksia niille yrityksille, jotka ovat valmiita tarttumaan tilaisuuteen.

 

Lisätietoja suureen tarkkuuteen yltävistä paikannuspalveluista on saatavissa u-bloxin sivuilta: https://www.u-blox.com/en/high-precision-positioning

MORE NEWS

CES vie älylasit uuteen aikakauteen

Älylasit ovat palaamassa teknologia-alan parrasvaloihin, ja CES 2026 -messut näyttävät muodostuvan käännekohdaksi niiden kehityksessä. Itävaltalainen TriLite tuo Las Vegasiin uuden Trixel 3 Cube -näyttömoottorinsa, jonka tavoitteena on ratkaista yksi AR-lasien suurimmista pullonkauloista: koko, virrankulutus ja integroitavuus.

Aktiivisuusrannekkeiden myynti kasvaa hitaasti – raha virtaa kalliimpiin laitteisiin

Aktiivisuusrannekkeiden ja älykellojen globaali markkina kasvoi kolmannella neljänneksellä maltillisesti, mutta rahavirrat kertovat aivan toista tarinaa. Omdian tuoreen tutkimuksen mukaan wearable band -laitteiden toimitukset kasvoivat 3 prosenttia 54,6 miljoonaan kappaleeseen 3Q25:llä, mutta markkinan arvo nousi peräti 12 prosenttia 12,3 miljardiin dollariin.

Iso askel myyjille: ChatGPT:stä tulee Salesforcen järjestelmän käyttöliittymä

Salesforce tuo CRM-järjestelmänsä suoraan ChatGPT:n keskusteluun. Yhtiö on julkaissut Agentforce Sales -sovelluksen ChatGPT-alustalle, mikä muuttaa perustavanlaatuisesti tapaa, jolla myyjät käyttävät CRM:ää. Kyse ei ole enää tekoälyavusteisesta raportoinnista, vaan natiivista integraatiosta, jossa ChatGPT toimii Salesforcen käyttöliittymänä.

5G-satelliittilaitteiden sertifiointi voi nyt alkaa

5G-satelliittiyhteydet ovat siirtymässä tutkimus- ja pilottivaiheesta kohti kaupallista todellisuutta. Anritsun 5G RF -testausjärjestelmä on saanut maailman ensimmäisen PTCRB-hyväksynnän 5G NR NTN -testitapauksille, mikä avaa virallisen sertifiointipolun satelliitteihin kytkeytyville 5G-päätelaitteille.

Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä

ETN - Technical articleSuuren nopeuden Ethernet-muuntajien tulee täyttää nykyaikaisille, tehokkaille verkkolaitteille asetetut vaatimukset. Niiden tehtävänä on turvata luotettava ja varma datansiirto, optimoida signaalin laatu ja tehostaa verkon yleistä suorituskykyä ja kapasiteetin hyödyntämistä.

OnePlus 15 vs 15R: kuinka suuri ero kameroissa todella on?

OnePlussan uusi 15-sukupolvi jakautuu selvästi kahteen eri suuntaan. OnePlus 15R tuo huippuluokan suorituskyvyn ja suuren akun edullisempaan hintaluokkaan, kun taas OnePlus 15 on yhtiön varsinainen lippulaivamalli. Paperilla molemmat lupaavat paljon myös kameran osalta, jopa saman pääkennon. Käytännön kuvaustestit kertovat kuitenkin toisenlaisen tarinan.

Polttomoottorikiellosta luovutaan, mutta eurooppalaiset ostavat ladattavia

Euroopan unionin tavoite kieltää uusien polttomoottoriautojen myynti vuodesta 2035 alkaen on murenemassa poliittisen paineen alla. Samalla tuore markkinadata osoittaa, että kuluttajat ovat jo siirtymässä ladattaviin ajoneuvoihin, mutta omilla ehdoillaan ja selvästi maltillisemmin kuin EU:n alkuperäinen linjaus oletti.

Suomalaiset lataavat sähköautojaan kotona

Sähköautoilijoiden maksama julkisen latauksen summa nousi viime vuonna merkittäväksi, mutta valtaosa lataamisesta tapahtuu edelleen kotona. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuore markkinakatsaus osoittaa, että kotilataus on ylivoimaisesti tärkein tapa pitää sähköautot liikkeessä Suomessa.

OnePlussan uusin houkuttaa jättiakulla ja 165 hertsin näytöllä

OnePlus on julkistanut uuden OnePlus 15R -älypuhelimen, joka sijoittuu yhtiön mallistossa lippulaivojen alapuolelle mutta tuo silti mukanaan hyvän suorituskyvyn, erittäin suuren akun ja nopean AMOLED-näytön. OnePlussan mukaan 15R on suunnattu käyttäjille, jotka hakevat huippuluokan suorituskykyä ja pitkää käyttöaikaa kilpailukykyisempään hintaluokkaan.

Muistit kallistuvat – ensi vuodesta tulee vaikea kiinalaisille valmistajille

Älypuhelinmarkkina kääntyy uudelleen laskuun vuonna 2026, ja kehityksen suurin yksittäinen ajuri on muistipiirien voimakas hinnannousu. Counterpoint Researchin tuoreen ennusteen mukaan globaalit älypuhelintoimitukset supistuvat ensi vuonna 2,1 prosenttia, kun DRAM- ja NAND-muistien kallistuminen nostaa laitteiden valmistuskustannuksia – ja osuu erityisen kovaa kiinalaisiin valmistajiin.

Vielä ehdit mukaan joulukuun OPPO-kisaan

Uusi ETNdigi 2/2025 pureutuu tämän hetken puhutuimpiin teknologia-aiheisiin: tekoälyyn, turvallisuuteen, sulautettuihin järjestelmiin ja suomalaisen elektroniikka-alan tulevaisuuteen. Vankka paketti on tuttuun tapaan luettavissa ilmaiseksi. Lue lehti ja osallistu joulukuun kisaan.

Patentit kertovat: Suomi on suurmaa kvanttiteknologiassa

Suomi kuuluu Euroopan viiden kärkimaan joukkoon kvanttiteknologiaan liittyvissä patenttihakemuksissa. Tämä käy ilmi Euroopan patenttiviraston (EPO) ja Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön (OECD) tuoreesta Mapping the global quantum ecosystem -tutkimuksesta. Patenttidata osoittaa, että suomalainen kvanttiosaaminen ei ole vain tutkimuksellisesti vahvaa, vaan myös yhä aktiivisemmin suojattua ja kaupallistamiseen tähtäävää.

Renesas yhdistää autojen järjestelmät yhdelle prosessorille

Renesas tuo autoelektroniikkaan merkittävän uudistuksen, kun yhtiön uusi R-Car Gen 5 X5H -järjestelmäpiiri on suunniteltu ajamaan auton keskeisiä järjestelmiä rinnakkain yhdellä prosessorilla. Aiemmin erillisillä ohjaimilla toteutetut ADAS-toiminnot, viihde/infotainment, tekoälypohjainen käyttöliittymä ja ajoneuvon gateway-tehtävät voidaan nyt yhdistää samaan laskenta-alustaan.

Tekoälybuumi jatkuu – Keysight lisää apurit RF-suunnitteluun

Keysight Technologies tuo tekoälyavusteiset Chat- ja Copilot-toiminnot Advanced Design System (ADS) -suunnitteluohjelmistoonsa. Uudet virtuaaliapurit on tarkoitettu nopeuttamaan RF- ja suurtaajuussuunnittelua, madaltamaan työkalujen oppimiskynnystä ja automatisoimaan toistuvia työvaiheita – ilman että suunnitteludata poistuu yrityksen omasta IT-ympäristöstä.

Bittium jatkaa armeijan analogisten radioiden uusimista

Bittiumin tytäryhtiö Bittium Wireless Oy jatkaa Puolustusvoimien käytössä olevien analogisten kenttäradioiden korvaamista uuden sukupolven ohjelmistoradioilla. Yhtiö on saanut Puolustusvoimilta tilaukset Bittium Tough SDR -sotilas- ja ajoneuvoradioista, niihin liittyvistä varusteista sekä ohjelmistojen jatkokehityksestä. Tilausten kokonaisarvo on noin 15,9 miljoonaa euroa, josta itse radioiden osuus on noin 12,4 miljoonaa euroa. Toimitukset ja kehitystyö ajoittuvat vuosille 2025–2026.

Älylaseille uudenlainen yhden sirun mikronäyttö

OMNIVISION on esitellyt uuden OP03021-mikronäytön, joka on suunnattu seuraavan sukupolven älylaseihin ja kevyisiin AR-ratkaisuihin. Yhtiön mukaan kyseessä on alan ainoa täysvärinen, field-sequential-tyyppinen LCOS-näyttö, jossa itse pikselimatriisi, ohjainpiirit ja ruutumuisti on integroitu samalle sirulle. Ratkaisu tähtää ennen kaikkea erittäin alhaiseen tehonkulutukseen ja pieneen kokoon, joita molempia tarvitaan älylaseissa.

Tämän takia HDMI-kaapeli ei katoa minnekään

HDMI on yksi kulutuselektroniikan menestyksekkäimmistä rajapinnoista. Se on levinnyt televisioihin, näyttöihin, digibokseihin, pelikonsoleihin ja ammattikäyttöön poikkeuksellisen laajasti. Syy ei ole tekninen hienous tai aggressiivinen markkinointi, vaan yksinkertainen lupaus: HDMI vain toimii.

Rustia ja C++:aa voidaan ajaa samalla auton ohjaimella

Autoteollisuuden pitkään C- ja C++-kieliin nojaava ohjelmistokehitys saa nyt konkreettisen vaihtoehdon. HighTec ja Intellias ovat osoittaneet, että Rust-koodia voidaan integroida suoraan AUTOSAR Classic -ympäristöön ja ajaa rinnakkain C/C++-sovellusten kanssa samalla auton MCU-ohjaimella.

Millisekunnit ratkaisevat endoskopiassa

Kun tekoälyä aletaan hyödyntää endoskopiassa kliinisesti merkittävällä tavalla, laskenta-alustan vaatimukset muuttuvat perustavanlaatuisesti. Tekoälyn on reagoitava yhden videoruudun aikana – käytännössä millisekunneissa – jotta havainnosta on kliinistä hyötyä. Advantechin asiakascase osoittaa, että vaatimuksiin voidaan vastata kompaktilla laskenta-alustalla eli yhden kortin tietokoneella.

Satelliiteista tulee olennainen osa 6G-verkkoja

Satelliittiverkot eivät ole enää 6G:n lisäosa, vaan niistä on tulossa kiinteä ja natiivisti integroitu osa tulevia mobiiliverkkoja. EU-rahoitteisen 6G-NTN-hankkeen työn tulokset osoittavat, että seuraavan sukupolven 6G-verkot rakennetaan alusta lähtien yhdistämään maa- ja satelliittiverkot yhdeksi kokonaisuudeksi.

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä

ETN - Technical articleSuuren nopeuden Ethernet-muuntajien tulee täyttää nykyaikaisille, tehokkaille verkkolaitteille asetetut vaatimukset. Niiden tehtävänä on turvata luotettava ja varma datansiirto, optimoida signaalin laatu ja tehostaa verkon yleistä suorituskykyä ja kapasiteetin hyödyntämistä.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • CES vie älylasit uuteen aikakauteen
  • Aktiivisuusrannekkeiden myynti kasvaa hitaasti – raha virtaa kalliimpiin laitteisiin
  • Iso askel myyjille: ChatGPT:stä tulee Salesforcen järjestelmän käyttöliittymä
  • 5G-satelliittilaitteiden sertifiointi voi nyt alkaa
  • Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä

NEW PRODUCTS

  • Click-kortilla voidaan ohjata 15 ampeerin teollisuusmoottoreita
  • Pian kännykkäsi erottaa avaimen 11 metrin päästä
  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
 
 

Section Tapet