Delftin teknillisen yliopiston tutkijat ovat luoneet kvanttipiirin, jonka avulla he voivat kuunnella heikointa radiosignaalia, jonka kvanttimekaniikka mahdollistaa. Kvanttipiiri avaa oven mahdollisille tuleville sovelluksille sellaisilla aloilla kuin radiotähtitiede ja lääketiede. Sen avulla voidaan myös tehdä kokeita, jotka voivat valaista kvanttimekaniikan ja painovoiman välistä vuorovaikutusta.

Heikko radiosignaali ei ole pelkästään käytännön haaste radiotekniikan käytössä, vaan myös magneettikuvauksen (MRI) skannereissa sairaaloissa sekä kaukoputkissa, joita tutkijat käyttävät kurkkiakseen avaruuteen. Pitkien aallonpituuksien yksittäisten fotonien havaitseminen on ollut vaikeaa taustan lämpövaihtelujen vuoksi.

Tässä tutkimushavainnoinnissa professori Gary Steelen ryhmän tutkijat Delftissa pystyivät havaitsemaan radiotaajuuksien fotonin eli energian kvantin. Tutkimusryhmän kehittämä mikroresonaattorien piiri pystyy käytännössä havaitsemaan energiakvantit radiotaajuussignaaleissa, mikä avaa mahdollisuuden havaita radioaaltoja kvanttitasolla.

Aalto-yliopiston tutkijat puolestaan havaitsivat äskettäisessä tutkimuksessaan kvanttijärjestelmissä tapahtuvaa nopeaa energiansiirtoa. Tutkijat ohjasivat kvanttibittiä, jota he kutsuvat transmoniksi. Kun transmonisiru jäähdytetään alle asteen tuhannesosan päähän absoluuttisesta nollapisteestä, se alkaa käyttäytyä keinotekoisen atomin tavoin.

Tutkimuksessaan dosentti Sorin Paraoanun tutkimusryhmä sai transmonin hyppäämään yhden kvantittuneen energiatason yli. Tutkijat toteuttivat kokeensa kolmitasoisessa suprajohtavassa transmonipiirissä.

Matalissa lämpötiloissa transmonin energia voi saada ainoastaan tiettyjä kvantittuneita arvoja. Kun transmoniin kohdistetaan mikroaaltoja, se voi sulauttaa itseensä energiaa ja hypätä yhden tason ylöspäin.

Tässä tutkimuksessa ylimääräinen mikroaallon ohjaussignaali sai aikaan erittäin tarkan ja nopean energiatason muutoksen. Aiemmin tämä on ollut mahdollista ainoastaan silloin, kun laitetta ohjaavia mikroaaltosignaaleja on muutettu hitaasti ja vähitellen. Energiatasojen siirto saavutetaan, kun transmoni saadaan absorboimaan samanaikaisesti kahta eri taajuista mikroaaltoa.

Nanobittejä 21.3.2019

IoT-laitteiden tietoturva on retuperällä

Viime syksynä Mirai-haittaohjelma valloitti tuhansia ja tuhansia valvontakameroita palvelunestohyökkäyksiä varten. Barr Groupin tuore kyselytutkimus osoittaa, että sulautettujen laitteiden suunnittelijat eivät vieläkään suhtaudu riittävän vakavasti laitteiden tietoturvaan.

Korteilla vauhtia IoT-kehitykseen

Sulautetun laitteen kehitys onnistuu useimmiten helpoiten valmiiden moduulien avulla. Nykyään niitä saa myös tehokkailla Apollo Lake -sarjan prosessoreilla varustettuna.

ETN_fi Periscope cameras are the next big thing. Huawei P30 Pro shows the way. Others will surely follow. @HuaweiMobileFI https://t.co/2p9I8gRK1Y