JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Göteborgilaisen Chalmersin teknisen yliopiston tutkijat esittivät pari viikkoa sitten tutkimustuloksenaan, että nastarenkaat aiheuttavat enemmän ihmishenkien menetyksiä kuin mitä ne pelastavat. Esimerkiksi Nokian renkaat lyttäsi tutkimustulokset, mutta nyt tutkijat vastaavat esitettyyn kritiikkiin.

Chalmersin teknisen korkeakoulun tutkijat ottivat International Journal of Environmental Research and Public Health -lehdessä julkaistussa tutkimuksessaan mukaan kaikki nastarenkaiden valmistuksesta ja käytöstä aiheutuvat vaikutukset. Nastarenkaiden koko elinkaaren analyysi osoittaa käytännössä, että ne pitäisi kieltää.

Tutkijat Anna Furberg, Sverker Molander ja Richard Arvidsson laskivat analyysissään, kuinka moni ihmishenki säästyy onnettomuuksissa natojen ansiosta. Sitä vastaan asetettiin esimerkiksi tilastot niistä ihmishengistä, jotka menetetään tärkeän nastamateriaalin eli koboltin louhinnassa Kongossa. Koboltti on lisäksi ns. konfliktimineraali eli sen louhiminen aiheuttaa väkivaltaisia ongelmia Kongossa.

Ruotsissa nastarenkaat pelastavat vuoittain 60-770 henkeä tieliikenteessä. Samaan aikaan nastarenkaat aiheuttavat välillisesti esimerkiksi pienhiukkaspäästöjen takia 570-2200 kuolemaa.

Nokian Renkaiden kritiikin mukaan nastarenkaat irrottavat tiestä ruotsalaistutkimuksessa oletettuja hiukkasia suurempia partikkeleita, joiden koko on vähintään 10 mikronia. On siksi väärin olettaa, että ihmiset olisivat jatkuvasti alttiita ilmassa leijuville PM10-hiukkasille.

Chalmersin tutkijoiden mukaan nastarenkaat irrottavat myös PM2.5-PM10 -kokoisia hiukkasia, joten Nokian Renkaat on väärässä. Nokian Renkaiden väite, jonka mukaan nastarenkaiden irrottamat partikkelit saavat myös kitkarenkaat toimimaan paremmin ja siten pelastamaan henkiä, on tutkijoiden mukaan oikein. Tämä oli kuitenkin jo mukana heidän esittämässään alkuperäisessä riskianalyysissä.

 
 

ETNtv

Watch ECF18 videos

 

Tämän takia Huaweita pelätään

Maailmalla on käynnissä omituinen sota, jossa yhä useammat maat kieltävät kiinalaisten laitevalmistajien laitteiden käytön tulevissa 5G-verkoissa. Mutta miksi amerikkalaiset pelkäävät Huaweita? MIT Technology Review -lehti listaa kuusi syytä.

Lue lisää...

Ajoneuvoista voidaan tehdä tietoturvallisia

Tulevaisuudessa V2I- (vehicle to infrastructure) ja V2V-yhteydet (vehicle to vehicle) saavat rinnalleen V2X-tietoliikenteen (vehicle to everything). Kyse on miljardin dollarin markkinoista, joka kiinnostaa kuluttajaakin yhä enemmän. Yksi tavoite V2X-yhteyksissä on vähentää onnettomuuksia informaation vaihdon avulla.

Lue lisää...

LATEST NEWS

 

NEWSFLASH

 
ETN_fi The next Linux kernel will be called 5.0. See https://t.co/w0D75j9wCI and https://t.co/HkrVCuyfST
ETN_fi Digi-Key arpoi Electronicassa Chevy Camaro V8 -avoauton. Voittajaksi valikoitui regensburgilainen opiskelija Marco.… https://t.co/3P0cNN5wfZ
ETN_fi ams:n 3D-kasvontunnistus tulossa Snapdragonille: ams and Qualcomm Technologies to focus engineering strengths on ac… https://t.co/XpYvAvGEp1
ETN_fi Disobey-hakkeritapahtuma tammikuussa neljättä kertaa Helsingissä https://t.co/pBdYFx7jUr @Disobey_fi
ETN_fi Viranomaisverkko Virveen tulee mobiililaajakaista ensi vuonna. Kumppanioperaattorikin selviää kilpailutuksessa v. 2… https://t.co/TtNorpIQy2