JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Tulevaisuudessa ajoneuvot keskustelevat keskenään ja varoittavat toisiaan sekä onnettomuuksista että potentiaalisista törmäyksistä. Nokia on testannut japanilaisen KDDI:n kanssa LTE-broadcast-tekniikan käyttöä ajoneuvojen välisissä VX2-yhteyksissä.

Nokian mukaan kyse oli ensimmäisistä testeistä, joissa käytettiin LTe-broadcast-tekniikkaa. Testissä käytettiin Nokian Airframe-datakeskusta, jonka välityksellä ajoneuvot kommunikoivat.

LTE-braodcast tai -yleisradiolähetys hyödyntää eMBMS-palvelua (evolved Multimedia Broadcast Multicast), jonka avulla data voidaan lähettää kerralla usealle käyttäjälle, tai tässä tapauksessa ajoneuvoon. Testissä tällä tekniikalla voitiin jakaa ajoneuvon sijaintitieto usean ajoneuvon kesken.

Ajoneuvot voivat olla yhteydessä toisiinsa sekä tien varrella oleviin antureihin Nokian MEC-alustan (Multi-access Edge Computing) välityksellä. Tämä tuottaa yhteyksiin erittäin lyhyen latenssin, joka älyliikenteessä on tietenkin ehdoton edellytys.

Nokian ja KDDI:n testissä kokeiltiin kahta eri sovellusta. V2N2V-sovelluksessa ajoneuvot ovat jatkuvassa yhteydessä MEC-järjestelmään lähettäen reaaliaikaista sijainti-, liike- ja nopeusdataa tien varren antureihin. Hätätilanteessa kuski voi tehdä sovelluksella hälytyksen, jolloin tieto menee muihin ajoneuvoihin eMBMS-palvelun välityksellä.

Toinen sovellus oli verkkopohjainen RTK (Network Real-Time Kinematic), joka parantaa ajoneuvon navigointijärjestelmää. Sovelluksen avulla voidaan navigointia parantavaa sijaintitietoa jakaa useisiin ajoneuvoihin reaaliajassa.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

Räätälöity piiri on usein käytännöllisin

Räätälöidyn tai kustomoidun piirin suunnitteluun liittyy useita sitkeitä myyttejä ja pelkoja, jotka lähes kaikki ovat perusteettomia. Lisäksi tämän suunnittelumenetelmän monia etuja ei ymmärretä kovin hyvin. Tässä artikkelissa perustellaan, miksi sinun pitäisi pohtia räätälöidyn piirin rakentamista myös pienen volyymin projekteissa.

Lue lisää...
 
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
21hreplyretweetfavorite
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
ETN_fi How Secure is my IoT? Etteplan CTO Jaakko Ala-Paavola at Embedded Conference Finland 2018. https://t.co/xHInjZJqPshttps://t.co/h671lU8gv1
 
 

ny template