JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Kaisa Mäkäräisellä ei ehkä ollut aivan paras ammuntapäivä tänään, mutta katsojat ainakin tietävät jatkuvasti reaaliajassa, miten hiihto sujuu. Omega kertoi ottaneensa Korean olympialaisissa käyttöön uutta tekniikkaa, joka kertoo entistä tarkemmin urheilijoiden liikkeestä.

Käytännössä Omega on anturoinut sekä urheilijat että suorituspaikat. Anturein ansiosta katsojille voidaan välittää reaaliaikaista dataa ja monia mittauksia lähetysten aikana. Esimerkiksi alpihiihdossa katsojille välitetään tietoa hiihtäjien vauhdin kiihtymisestä ja hidastumisesta. Ero kärkiaikaan voidaan näyttää käytännössä koko ajan, joten vanhat väliaikapaikat ovat jäämässä historiaan.

Hiihdossa ja yhdistetyssä Omega pystyy kertomaan jokaisen hiihtäjän tarkan sijainnin reitillä. Miesten yhdistelmäkisaa seuranneet muistavat, miten tarkkaan järjestelmä kertoi voittaja Simen Hestad Krugerin irtioton vaikutukset aikaeroon takantuleviin.

Lumilautailussa anturit tuottavat tarkan nopeuden hyppyihin lähdettäessä. Sama onnistuu tietysti mäkihypyssä. Pikaluisteluun on tullut lisää kiinnostavuutta, kun luistelijoiden välinen ero ja sen kehittyminen näkyy sadasosien tarkkuudella koko ajan.

Jääkiekossa pelaajista ja kiekosta tuotetaan liikeanturidataa, joka helpottaa analysoimaan tilanteiden kehittymistä. Anturien avulla voidaan tarkkaan mitata pelaajien välinen etäisyys ja heidän nopeutensa, samoin tietyeti kiekon lähtönopeus.

Koreassa Omega käyttää ensimmäistä kertaa uutta Stromotion-tekniikkaansa, jolla kaikenlainen liike voidaan pilkkoa osiin ja tarkastella sitä tarkemmin. Tekniikkaa käytetään alppihiihdossa, taitoluistelussa. lumilautailussa ja big air -hypyissä.

 
 

ETNtv

Watch ECF18 videos

 

Tämän takia Huaweita pelätään

Maailmalla on käynnissä omituinen sota, jossa yhä useammat maat kieltävät kiinalaisten laitevalmistajien laitteiden käytön tulevissa 5G-verkoissa. Mutta miksi amerikkalaiset pelkäävät Huaweita? MIT Technology Review -lehti listaa kuusi syytä.

Lue lisää...

Ajoneuvoista voidaan tehdä tietoturvallisia

Tulevaisuudessa V2I- (vehicle to infrastructure) ja V2V-yhteydet (vehicle to vehicle) saavat rinnalleen V2X-tietoliikenteen (vehicle to everything). Kyse on miljardin dollarin markkinoista, joka kiinnostaa kuluttajaakin yhä enemmän. Yksi tavoite V2X-yhteyksissä on vähentää onnettomuuksia informaation vaihdon avulla.

Lue lisää...

LATEST NEWS

 

NEWSFLASH

 
ETN_fi The next Linux kernel will be called 5.0. See https://t.co/w0D75j9wCI and https://t.co/HkrVCuyfST
ETN_fi Digi-Key arpoi Electronicassa Chevy Camaro V8 -avoauton. Voittajaksi valikoitui regensburgilainen opiskelija Marco.… https://t.co/3P0cNN5wfZ
ETN_fi ams:n 3D-kasvontunnistus tulossa Snapdragonille: ams and Qualcomm Technologies to focus engineering strengths on ac… https://t.co/XpYvAvGEp1
ETN_fi Disobey-hakkeritapahtuma tammikuussa neljättä kertaa Helsingissä https://t.co/pBdYFx7jUr @Disobey_fi
ETN_fi Viranomaisverkko Virveen tulee mobiililaajakaista ensi vuonna. Kumppanioperaattorikin selviää kilpailutuksessa v. 2… https://t.co/TtNorpIQy2