JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Nissan uskoo, että robottiauto voisi ajaa entistä mukavammin ja turvallisemmin, mikäli auto osaisi lukea ja tulkita kuljettajan aivoituksia. Tätä tekniikkaa japanilaisvalmistaja kutsuu nimellä Brain-to-Vehicle tai lyhyemmin B2V. Sitä esiteltiin jo Las Vegasin CES-messuilla.

B2V enteilee nopeampia reaktioaikoja kuljettajille ja ajonautintoa lisääviä, eri tilanteisiin mukautuvia autoja. B2V on Nissanin Intelligent Mobility –vision viimeisin edistysaskel. Visio määrittää sen, mistä autot saavat käyttövoimansa, kuinka niillä ajetaan ja kuinka ne integroituvat osaksi yhteiskuntaa.

- Ihmisten kuva itseohjautuvasta autoilusta on usein visio tulevaisuudesta, jossa ihminen luovuttaa kontrollin koneille. B2V-teknologiassa kyse on itse asiassa hyvin päinvastaisesta tilanteesta: teknologiassa analysoidaan kuljettajan aivosignaaleja, mikä tekee autoilusta entistä jännittävämpää ja miellyttävämpää, sanoo Nissanin johtaja Daniele Scillaci.

Nissanin läpimurto juontaa juurensa tutkimukseen, jossa hyödynnetään aivosignaalien tulkintateknologiaa. Teknologian avulla voidaan ennakoida kuljettajan toimia ja vireystilan muutoksia. Kuljettajaa avustavat teknologiat voivat käynnistyä nopeammin, kun ne ennakoivat merkkejä, jotka kertovat kuljettajan aivojen toimintakäskyistä esimerkiski kääntää ohjauspyörää tai painaa kaasupoljinta. Tämän ansiosta reaktioajat voivat parantua ja auton manuaalinen ajaminen voi tehostua.

B2V-tekniikkaa voidaan käyttää moneen muuhunkin. Siihen integroitu tekoäly pystyy muuttamaan ajotyyliä tai ajoasetuksia havainnoimalla ja analysoimalla kuljettajan vireystilan muutoksia.

Nissanin B2B-teknologia on maailman ensimmäinen järjestelmä laatuaan. Tutkimuksen aikana kuljettaja käyttää aivoaaltojen aktiviteetteja mittaavaa laitetta, minkä jälkeen itseohjautuvat järjestelmät analysoivat laitteen keräämiä tietoja. Järjestelmät voivat ryhtyä toimenpiteisiin ennakoimalla aiottua liikettä ja esimerkiksi kääntää ohjauspyörää tai jarruttaa. Toiminta tapahtuu 0,2 -  0,5 sekuntia kuljettajaa nopeammin ja lähes huomaamatta.

B2V-tekniikan kaltaisia ratkaisuja voidaan tarvita, jotta ihmiset kykenevät ajamaan täysin autonomisten robottiautojen kanssa samassa liikenteessä. Robottiautojen havainnointikyky ylittää ihmisen kyvyt monin tavoin, joten ihminen tarvitsee apua esimerkiksi reagoidakseen yhtä nopeasti.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

UPS on tärkeä osa datan tallennusta

Innovatiiviset UPS-suunnittelutekniikat tuovat sekä paremman tehokkuuden että suorituskykyä.

Lue lisää...
 
ETN_fi The 1st ever ETNdigi is out! Ensimmäinen ETNdigi ilmestyi – lue vankka paketti IoT-tekniikasta https://t.co/AeNPCRgufC
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
 
 

ny template